R&G

واحد تحقیق و توسعه 

در حوزه صنایع پیشرفته و فناوری‌های نوین، تحقیق و توسعه یکی از اصلی‌ترین عوامل موفقیت و پیشرفت شرکت‌هاست. تحقیق و توسعه (Research and development) یا به اختصار R&D شامل اقدامات و فعالیت‌هایی است که شرکت‌ها برای نوآوری، معرفی محصولات و خدمات جدید انجام می‌دهند. تحقیق و توسعه اغلب اولین مرحله در روند توسعه کسب و کار است. R&D به یک شرکت امکان می‌دهد تا علاوه بر اینکهاز رقبای خود سبقت بگیرد و جایگاه خود را در بازار تثبیت کند به صورت تخصصی در یک شرکت کار کند.

شرکت کیمیاگران صنعت به عنوان یکی از پیشگامان حوزه دانش بنیان و نانو مقیاس در زمینه فناوری های روز فیلتراسیون هوا، همواره به دنبال بهبود و ارتقاء فناوری‌های خود بوده و با اعتماد به توانمندی‌های داخلی و استفاده از دانش برتر محققان، به تولید محصولات با کیفیت بالا و قابل اعتماد روی آورده است.

واحد تحقیق و توسعه کیمیاگران صنعت

فیلتراسیون می‌تواند یکی از مهم‌ترین فرآیندهای هر کارخانه باشد که بهبود آن ارتباط مستقیمی با کاهش هزینه‌ها، طول عمر، تأثیرات محیطی و سلامت کارگران میتواند داشته باشد. جدا‌ کردن ذرات بسیار ریزی که حتی دیده نمی‌شوند معمولاً آسان نیست و اغلب با مشکلاتی همراه است. حل این مشکلات از طریق روش‌های سنتی ممکن است باعث ایجاد مشکلات جدیدی مانند افت فشار، کاهش کارایی و کوتاه شدن عمر فیلتر شود.

علاوه بر این، ورود برخی ذرات به محیط زیست می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی زیست محیطی برای اکوسیستم تا شعاع قابل توجهی در اطراف کارخانه‌ها می‌شود.

اندازه ذرات معمولاً از ۱ میکرون تا 100 میکرون متغیر است. عدم انجام فیلتراسیون مناسب می‌تواند منجر به وجود ذرات معلق در محیط (مانند انواع غبار و فیوم های فلزی) شود که از طریق تنفس به راحتی وارد ریه‌ها شده و منجر به بیماری‌های تنفسی ، قلبی و انواع سرطانها شود.

به همین منظور واحد R&D کیمیاگران صنعت در سال‌های گذشته تحقیقات و آزمایشات گسترده‌ای در زمینه شناخت مکانیسم‌های رفتاری انواع آلاینده‌های فاز گازی و جامد نظیر انواع غبار ، فیوم‌های فلزی و انواع گازهای شیمیایی انجام داده است. این پژوهش‌ها موجب گردیده تا طراحی سیستم فیلتراسیون آلاینده‌ها راندمان بالاتر و در عین حال با صرف انرژی کمتری صورت پذیرد و بدین صورت معضل آلاینده‌ها را به صورت تخصصی برای صنایع مختلف برطرف نماید. در نهایت تجربه و توانمندی علمی و فنی مهندسی این شرکت باعث شد تا موفق به دریافت گواهی‌نامه دانش بنیان و نانومقیاس از سوی کارگروه ارزیابی و تشخیص صلاحیت شرکت‌ها و موسسات دانش بنیان و همچنین گواهی‌نامه نانومقیاس از ستاد توسعه فناوری های نانو و میکرو کشور‌ شود. هم اکنون شرکت کیمیاگران صنعت امیرکبیر به عنوان تنها شرکت دانش بنیان و نانومقیاس در زمینه فیلتراسیون محیط‌های صنعتی و بهداشتی در ایران در حال فعالیت می‌باشد.

اهداف R&D شرکت کیمیاگران

اهداف واحد تحقیق و توسعه شرکت کیمیاگران را در یک نگاه کلی می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

  • ایجاد ایده‌های نو و مبتکرانه
  • رشد تولید و بهره‌وری
  • بهبود کیفیت محصولات و خدمات فعلی (QA)
  • عرضه محصولات و خدمات جدید
  • پیدا نمودن و درک نیازها و خواسته‌های بازار (QFD)
  • ارتقا و بهینه سازی سیستم های فیلتراسیون موجود شرکتها

چشم‌اندازهای تحقیق و توسعه

با تکنولوژی فعلی، محصولات ما فناورانه می‌باشد که قابل استفاده در صنایع مختلف هستند. از جمله کاربردهای این تکنولوژی می‌توان به جداسازی ذرات معلق در هوا، تصفیه گازهای سمی و آلاینده اشاره کرد.
با پيشروي در راستای تحقيقات علمي و همچنين استفادۀ بهينۀ دانش و تجربۀ كارشناسان مجرب و نخبه شرکت ، ونیز اساتید برجسته حوزه نانو فناوری دانشگاههای مطرح کشوری ، امید است شركت كيمياگران صنعت خود را به يكي از پيشگامان نانو فناوری و فيلتراسيون در بازار جهاني تبديل کند.

از دیگر وظایف این واحد می‌توان به رصد و تحلیل کلیه محصولات تولید داخل و خارج در حوزه فیلتراسیون اشاره نمود. هدف از این کار بررسی نقاط ضعف و قوت محصولات تولیدی در مقایسه با نمونه های خارجی است تا بتواند با ارائه راهکارهای مناسب ضعف‌ها را برطرف و همچنین نقاط قوت را بهبود ببخشد که نهایتا این اقدامات منجر به تولید محصولات جهت صادرات و ورود ارز به داخل کشور خواهد شد.

قابل ذکر است که این واحد در راستای رسالت علمی خود و با هدف ارج نهادن به تلاش‌های علمی نخبگان، اساتید و دانشجویان، از پایان‌نامه‌ها و تحقیقات دانشجویی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با موضوع فیلتراسیون محیط‌های آلوده حمایت می‌نماید.